Hofpleintrein keert na 75 jaar terug naar Rotterdam

www.hofpleintrein.nl

Hij komt eraan! De verloren gewaande “Hofpleintrein” arriveert vrijdag 21 juni in Rotterdam. De aankomst is tevens het startsein voor de samenwerking tussen stichting Hofpleintrein (HPT), LMC Voortgezet Onderwijs (LMC-VO) en Stoom Stichting Nederland (SSN).

www.hofpleintrein.nl

Het is de stichting Hofpleintrein gelukt groen licht te krijgen voor het transport van de wagen naar Rotterdam, die door het Spoorwegmuseum Nederland “voor onbepaalde tijd geldende bruikleen” aan de stichting is gegeven. Het herontdekte, originele exemplaar uit 1914, dat tot 1944 over het Hofpleinviaduct reed, was in de Tweede Wereldoorlog naar Duitsland afgevoerd en staat daar sindsdien.

Crowdfunding, vergunningen en offertes
De stichting heeft veel gelobbyd om het benodigde geld voor het transport bij elkaar te krijgen. De door bewoners opgerichte stichting “Hofpleintrein” kreeg na verschillende bewonersbijeenkomsten meer bekendheid en via een crowdfundingsactie kwam het eerste deel van het bedrag binnen. Tegelijkertijd waren er gesprekken met enkele gemeenteraadsleden en ook daar ontstond bijval voor het initiatief. Dankzij een unaniem aangenomen motie in de gemeenteraad in februari 2018 (“Tjoeketjoek, zo doet de trein”) kon het resterende bedrag worden bijgepast. Toch duurde het nog enige tijd voordat groen licht gegeven kon worden. Dit had onder andere te maken met het opstellen van overeenkomsten, vergunningsaanvragen en uitonderhandelen van offertes. Voor een deel van de restauratiekosten worden nog bij een aantal fondsen aanvragen ingediend. Tegelijk liepen er gesprekken met verschillende partijen die interesse toonden in een samenwerking voor de aanstaande restauratiefase.

Samenwerking

De Stichting Hofpleintrein heeft als doelstelling de restauratie van de wagen uit te voeren, bijvoorbeeld via leer-werktrajecten of door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook biedt het rijtuig mooie educatieve mogelijkheden voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Daarom is de stichting een samenwerking aangegaan met LMC Voortgezet Onderwijs. Leerlingen van diverse LMC-scholen, zoals Rotterdam Designcollege en de Praktijkcolleges, kunnen nu via een gevarieerd lespakket, in een verrassende setting – een treinwagon met een verhaal – praktijkervaring opdoen. Vanaf komend schooljaar gaan er al leerlingen aan de slag op het terrein van SSN (Stoom Stichting Nederland). SSN biedt namelijk stallingsruimte voor het Hofpleintrein-rijtuig aan.

Het transport

De eerste stap is het transport. Het Duitse Klostermansfeld, waar de wagen nu staat, ligt ruim 585 kilometer van Rotterdam verwijderd. Vanwege een te lage snelheid kan de wagen niet over het drukke spoor rijden en zal daarom per dieplader over de weg worden vervoerd. Het laden begint op 19 juni en het transport vangt aan op de 20ste. Naar verwachting komt het historische rijtuig vrijdag 21 juni aan bij de werkplaats van de SSN aan de Rolf Hartkoornweg 50 in Rotterdam. Na de restauratie wil de stichting de wagen een plek op het dak van de Hofbogen geven.

Hofpleinlijn: historisch hoogstandje van techniek en creativiteit

De Hofpleinlijn was bij de start in 1908 een hypermodern spoor, waarop de allereerste elektrische trein van Nederland reed. Het herontdekte rijtuig in Duitsland behoort tot deze eerste serie elektrische treinen die over dit spoor pendelden. Het traject, dat van Station Hofplein naar Den Haag, Wassenaar en Scheveningen liep, startte vanaf een revolutionair nieuw spoorviaduct van gewapend beton, materiaal dat in die tijd nog niet eerder op deze schaal werd gebruikt. Dit 1,9 km lange Rijksmonument, beter bekend als ‘de Hofbogen’ ondergaat de laatste jaren een flinke metamorfose. Op het dak van de Hofbogen rijden sinds 2010 geen treinen meer en in 2017 is al het spoormateriaal
van het dak verwijderd.

Het dak: voor bewoners, door bewoners

In de zomer van 2019 zal de gemeente Rotterdam met de nieuwe eigenaar van het Hofbogenviaduct in gesprek gaan over de nieuwe (groene) invulling van het dak. Wijkbewoners kunnen via de gemeentepeiler website hun voorkeur uitspreken. Tot nu toe steunt 96% van de bewoners het initiatief van de Stichting Hofpleintrein. Veruit de meesten daarvan zien een combinatie van museum met lichte horeca als meest passende functie van de trein op het dak.

Meer informatie:

www.hofpleintrein.nl
lmc-vo.nl
www.stoomstichting.nl