Inleiding

Chris Ripken werd 1956 in Rotterdam geboren en is beeldend kunstenaar. Aan de Insulindestraat 248 heeft hij sinds tien jaar zijn atelier en werkruimte in een heel ruim pand, na eerder jaren in een pand aan de andere kant van het Insulindeplein te hebben gezeten. Doordat hij regelmatig buurtbewoners betrekt bij het maken van zijn
kunstwerken is hij een bekend gezicht in de buurt geworden.

Chris Ripken beelden.jpg
Zijn visie op kunst
Kunst hoort een onderdeel te zijn van de samenleving, en vanuit de overheid als een voorziening behandeld te worden, net als voorzieningen zoals groenvoorziening, doktersposten, brandweer, bibliotheek enz.

Hij is een groot voorstander van kunst in de buitenruimte, om de hardheid van de stad te verzachten. Het inspireert, zet mensen aan het nadenken en kan een helende werking hebben, het geeft sfeer en wekt gevoelens op, en stimuleert het vrije denken. Kunst streelt de mensen wakker en verrijkt de wereld. Hij ziet kunst in de buitenruimte als vrije informatie, net als versieringen aan huizen zoals bv. glas in lood en ornamenten, het doorbreekt de uniformiteit. Hij vindt dat er een teveel aan info in het straatbeeld te zien is, die onder gedragsregels vallen, zoals de enorme hoeveelheid verkeersborden die waarschijnlijk door hun overvloed vaak hun doel juist missen.

Maatschappijgericht
Chris is zeer betrokken bij de maatschappij en samenleving, en ziet dat als hij bewoners betrekt bij het maken van kunst voor de buitenruimte, zij hun wijk meer gaan waarderen, problemen in de buitenruimte signaleren, en meer betrokken raken bij de wijk, elkaar,
en het oplossen van de problemen. Mensen laten nu eenmaal graag hun sporen na, en werken daardoor graag mee aan het maken van de beelden.

Hij heeft goede contacten met zijn buren van het Iskender Pasa cultureel centrum en moskee. Verschillende moskeebezoekers hebben zich in het atelier door hem laten portretteren. Terwijl ze model zitten ontstaan vanzelf gesprekken over o.a. de verschillen in cultuur, en de Moslimgemeenschap t.o.v. de Westerse samenleving. Chris ziet dat het twee verschillende werelden zijn, die niet zullen samensmelten, maar die wel naast elkaar kunnen bestaan in Nederland.

Gebouw de Punt
Misschien ook door zijn opleiding als bouwkundige, houdt de invulling van de buitenruimte hem bezig. Zo heeft hij ook een plan bedacht voor het nu nog leegstaande gebouw de Punt (Spoorpunt), naast de moskee. Als het gesloopt zou moeten worden, zou Chris graag zien dat dat handmatig gedaan zou worden, zodat het materiaal hergebruikt kan worden. Met de opbrengst van het materiaal zoals bakstenen, deuren, dakpannen, grenenhout van de trappen, kunnen de arbeiders betaald worden. Hij denkt daarbij aan een project voor (werkeloze) jongeren, bijgestaan door gepensioneerde vaklui die hun kennis graag nog overdragen aan volgende generaties. Zoals bv. rondmetselen, waar gebeurt dat nu nog? Graag zou hij dat in het hedendaagse bouwen weer terugzien, ook weer om die uniformiteit te breken. Het zou een duurzaam project zijn, zeker als het materiaal dan elders in de wijk hergebruikt zou worden voor de bouw van een nieuw gebouw. Een sloopbedrijf inzetten geeft meer overlast van stof en herrie, iets waar de buurtbewoners na een eindeloze en al jarenlang durende ‘bouw’ van de parkeergarage aan het Insulindeplein echt geen zin meer in hebben.

Hofbogen
Ook over de her-bestemming van het Hofpleinlijnviaduct heeft Chris nagedacht. Is het echt wel zo nodig om zowel boven als beneden een wandelroute te maken? Stel je maakt de wandelroute alleen beneden, rondom de kunst- en cultuurgerichte bedrijfjes. En de treinrails boven ga je gebruiken voor vervoer van goederen, die nu nog per vrachtwagen vanaf de A20 via de ook zo luchtvervuilende Schieweg de stad ingereden worden. Voor goederenvervoer vanuit Den Haag kan het spoor dan toch gebruikt worden? Bouw een transferium achter het Sint Franciscus gasthuis ziekenhuis bij station Kleiweg vanwaar de goederen per electrische vervoersmiddelen verder de stad ingereden kunnen worden, dat scheelt luchtvervuiling in de woonwijken, en vermindert overlast van grote vrachtwagens in het centrum. En bij het gedeelte van het Hofpleinstation zou ook nog een overslagplaats ingericht kunnen worden, voor de kleinere partijen goederen voor bv. winkels in het centrum.

Een ander leuk idee van Chris- om tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein een restauranttram te laten rijden is wel onderzocht, maar financieel helaas niet haalbaar gebleken.

Beeldenparken in Bergpolder
Chris zou graag i.s.m. jeugd beeldenparken in de wijk creëren, zodat er meer plekken ontstaan die de sfeer en beleving van de wijk ten goede komen. Hij is bereid om hiervoor projecten op te zetten waarbij werkeloze jeugd zich creatief kan ontwikkelen, en ziet wel wat in lokaties zoals de Bergselaan, De Savornin Lohmanlaan, Stadhoudersweg en schieweg. Maar ook elders in Rotterdam Noord, zoals de Noordsingel en het Vroesenpark. Maar de Schieweg is het visitekaartje van de stad, die verdient de prioriteit.

Wil je meer lezen over Chris z’n werk, bekijk dan zijn website. Of lees het artikel over de Kunstpoort Noord groepsexpositie van kunstnaars uit Rotterdam Noord op de site van fotograaf Mick Otten. Of bezoek zijn galerie aan de Insulindestraat 248 en aan de Noordmolenstraat 49.

1 Chris Ripken met Jamal.jpg

Interview Mirjam (juli 2009)

Deze website is voor bewoners van de Rotterdamse wijken Bergpolder en Liskwartier. Klik hier voor meer informatie.

Ben je bewoner? Maak hier een profiel aan of login op jouw profiel.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
*
*

laat dit veld leeg
© Bergpolder en Liskwartier 2014